ЛАОДИКИЯ

описание
Дата и час: Нед Май 31, 2020 3:39 pm

Часовете са според зоната UTC - 5 часа [ DST ]




Напиши нова тема Отговори на тема  [ 1 мнение ] 
Автор Съобщение
 Заглавие: ЛЪЧЪТ НА ВЪЗКРЕСЕНИЕТО
МнениеПубликувано на: Пон Май 06, 2013 8:40 pm 
Offline

Регистриран на: Сря Апр 03, 2013 10:36 am
Мнения: 12
“Аз съм Възкресението и Животът; който вярва в Мене, и да умре, ще оживее”
(Йоан 11:25)

В колоритната предвеликденска суматоха, белязана от традиционните теми за празнични козунаци, писани яйца, печено агнешко и пищни трапези, идеята на Христовото Възкресение, е необходим проблясък на автентична духовност! Тя свидетелства за една победа на духа над плътта, на живота над смъртта, на светлината над мрака, на надеждата над примиренчеството, на творческия оптимизъм над битовия песимизъм. Възкресенската тема, подета от проповедниците и творците на културата, вдъхновява и нас по подобен начин, както е вдъхновила някогашните Христови ученици. Възкресението има в самата си същност заряда да преобразява, събуждайки дремещите сили и таланти у мнозина от нас. Както обикновените галилейски селяни, рибари и митари се преобразили в апостоли и творци на един нов свят, взривени от вестта за възкресението на своя Учител, така всички ние бихме могли да се преобразим в генератори на духовност.
Когато размишляваме за Христовото Възкресение, можем да откроим три основни аспекта на темата за Възкресението: победа на живота над смъртта, победа на вярата над отчаянието, победа на творчеството над бездействието.
Възкресението е преди всичко победа на живота над смъртта! В евангелския разказ Христос изрича паметната декларация: “Аз съм Възкресението и Животът” по повод смъртта на своя приятел Лазар. Когато двете опечалени сестри Марта и Мария изплакват болката си пред своя Учител, че са изгубили единствената опора в семейството си, Христос им напомня, че вярата във Възкресението има потенциала да изцели душевната им рана.
Християнството е религия, която рязко противопоставя Възкресението на смъртта. Съвременният британски теолог Джон Стот основателно подчертава, че “по своята дълбока същност християнството е религия на възкресението”. В гръцкия оригинал на евангелския текст думата за “смърт” е qa,natoj, а думата avqa,natoj означава “безсмъртен”. Представката “а” във втората дума подчертава нейното противопоставяне на първата. Думата за “възкресение” – avna,stasij – също се противопоставя на думата “смърт”, но логически. Буквалният смисъл на анастасис е: ставане, събуждане, изправяне, тръгване, отпътуване. Докато “смъртта” се свързва с падането, заспиването, спирането на човешките функции и дейности, то “възкресението” е синонимно на съживяването, динамиката и стабилността на човека. Темата за Възкресението черпи сили като Антей от пролетта и раждането – два от най-динамичните феномени в човешкия свят. Лутер пише възторжено: “Нашият Господ е написал обещанието за Възкресението не само в книги, но върху всеки лист през пролетта”. Затова както при идването на пролетта и при появата на новородено дете в едно семейство преобладаващото чувство е радост, така и Възкресението носи светлина и ликуване, защото символизира победата на живота над смъртта.
Възкресението още е победа на вярата над отчаянието. Днес ние всекидневно сме облъхнати от хладното течение на песимизма. Оплакваме се от безработица, от безпаричие, от враждебно отношение, от девалвация на моралните ценности, от корумпирани политици, от поквара в обществото. Има опасност списъкът на нашите оплаквания да стане безкраен, ако фокусираме вниманието си върху него. Но това би означавало, че се обричаме на живот, който прилича на разходка в парк в безлунна нощ, където неизбежно излизаме извън очертанията на алеята и тръгваме през цветните лехи, без да усетим, че тъпчем цветята.
Веднъж попитах едно съседско дете защо малкото му братче плаче толкова често. “Да не би да го дразниш?” – усъмних се в доброто отношение на баткото. “Как ще го дразня! – възпротиви се 10-годишшният малчуган. – Проблемът си е в самия него. Той гледа на всичко откъм обратната страна. Каквото и да му кажа или направя, той винаги го приема като заплаха”. Усмихнах се на изводите на малкия философ, защото братчето му бе едва на 1 годинка. Очевидно подходът на баткото не бе съвсем адекватен. Но той бе убеден, че бебето е най-големият песимист на света!
Философът Артур Шопенхауер – един от най-песимистичните европейски мислители на всички времена прави следната съпоставка между символите на “смъртта” и “възкресението: “Всяка раздяла носи привкус на смърт, а всяко събиране отново съдържа привкуса на възкресението”. Следователно, както подсказва Шопенхауер, “раздялата” и “смъртта” са преодолими състояния. Трябва просто да се научим как да ги преодоляваме. Укрепената вяра, съживената надежда, подновената любов – това са все нови възможности за докосвания до лъча на Възкресението.
Възкресението дава импулси за нови творчески вдъхновения. Често у нас и в чужбина се организират изложби с нови творби на художници или се правят концерти с вдъхновяваща сърцата музика. Самата същност на Възкресението в религиозния контекст на християнската култура подтиква към творчески изяви. Както знаем, едни от най-великите произведения на творческия гений на човечеството са свързани с интерпретации на възкресенската тема. Достатъчно е да си спомним за романа на Лев Толстой “Възкресение” или отново да чуем ликуващия хоров възглас “Аллилуйя” в Хенделовата оратория “Месия”, за да се убедим в мощта на възкресенското вдъхновение.
Дълга е поредицата от художници, пресъздали върху платно евангелското събитие на Христовото възкресение: Грюневалд, Ел Греко, Рубенс, Рембранд. Мисля, че една от най-убедителните интерпретации на Възкресението обаче е осъществена от английския художник Бенджамин Кейп. Докато повечето художници поставят в центъра на своите композиции фигурата на възкръсналия Христос, Кейп се концентрира върху поведението на римските войници, на които е разпоредено да пазят гроба на разпнатия. Нов момент е и необикновената причина за събуждането на заспалите стражи. Картината представя самия миг, когато заспалите войници са стреснати от чудото на Възкресението и реагират по различен начин със страх, почуда и надежда. За своето нарушение на легионерския устав те заслужават смъртно наказание, но пред изумените им погледи се извършва възкресенското чудо, което установява живота и безсмъртието. Ранно-християнските легенди разказват, че някои от тези войници са се включили в апостолските редици, прогласявайки вестта за Христос като Победител над смъртта, летаргията и бездействието. С други думи, заспалите и обезоръжени войници символизират, от една страна, обречеността на езичеството, но събудени и заредени с нова енергия от чудото на Възкресението, те се преобразяват в съзидателите на бъдещата европейска култура.
Христос воскресе – веднъж и завинаги, за да бъдем живи, активни и продуктивни ние - хората!

Д-р Вениамин Пеев


Върнете се в началото
 Профил  
 
Покажи мненията от миналия:  Сортирай по  
Напиши нова тема Отговори на тема  [ 1 мнение ] 

Часовете са според зоната UTC - 5 часа [ DST ]


Кой е на линия

Потребители разглеждащи този форум: 0 регистрирани и 6 госта


Вие не можете да пускате нови теми
Вие не можете да отговаряте на теми
Вие не можете да променяте собственото си мнение
Вие не можете да изтривате собствените си мнения
Вие не можете да прикачвате файл

Търсене:
Иди на:  
cron
Supported by PlusWebDesign.net
Powered by QuebecServer.com
Translated by admin