ЛАОДИКИЯ

описание
Дата и час: Нед Май 31, 2020 4:52 pm

Часовете са според зоната UTC - 5 часа [ DST ]




Напиши нова тема Отговори на тема  [ 1 мнение ] 
Автор Съобщение
 Заглавие: “До ангела ... пиши!”
МнениеПубликувано на: Съб Апр 20, 2013 5:14 pm 
Offline

Регистриран на: Сря Апр 03, 2013 10:36 am
Мнения: 12
д-р Вениамин Пеев

“Блажен който прочита и ония, които слушат,
думите на това пророчество и пазят написаното
в него; защото времето е близу” (Откр. 1:3)


Посланията към “седемте църкви” в кн. Откровение 2-3 гл., както обикновено се възприемат от читатели, проповедници и тълкуватели, са всъщност послания към седем вида пратеници. Гръцката дума ангелос означава “пратеник” или “вестител” (Мат. 11:10; срв. Мал. 3:1; Як. 2:25; срв. Ис. Нав. 2:1). Тълкувателите разбират адресатите в седемте послания по различен начин, всеки един от които има своите основания. Така например, под “ангели” в случая се разбират: ангели-пазители, презвитерите или епископите на църквите или преобладаващият дух на учение във всяка една църква. По-малко вероятно е под “ангели” да се разбират самите църкви, защото авторът Йоан Богослов щеше да подчертае по някакъв начин, че има предвид общността от вярващите, а не по-конкретен обект.

Бих желал да предложа на сайта “Лаодикия” една кратка омилетична поредица, която е замислена специално за него. Тя не е проповядвана или публикувана на друго място. Целта ми е да споделя с читателите мисли, които произтичат от оригиналите на седемте послания, но същевременно говорят актуално за съвременната ни духовна, църковна и социална действителност. Когато човек спира вниманието си върху седемте послания, трябва да избягва изкушението да ги разглежда само екзегетически или да вписва идеи, които отсъстват от оригинала. Идеята е такъв омилетичен инструмент, който трябва да има своя автентичен модел във всеки текст на Св. Писание. Но този инструмент не трябва да стои окачен на стената като музеен експонат или наследствена ценност. Християнските идеи трябва да блестят отдалеч поради непрекъсната употреба, да свистят в ежедневието ни като двуостри мечове, да разделят божествените истини от човешките измислици.

Когато говорим за ангелос като “пратеник”, не можем да пренебрегнем факта, че той е пратен от възкръсналия Христос. В своето изстъпление Йоан вижда възкръсналия Христос, Който му заръчва: “Напиши, прочее, това, което си видял” (Откр. 1:19). Следователно самият Йоан е пратеник на Възкръсналия, който е преживял и узнал лично важни духовни истини. Тези истини трябва да бъдат предадени на други “пратеници” или “вестители”, за да ги протръбят на своите слушатели. Тук аз виждам идеята за вечното, непроменимото, ненакърнимото, успешното Слово за възкръсналия Христос, Който е “Алфа и Омега”, “Господ на господарите”, “Начинателят и Усъвършителят на вярата”, “Единственият Спасител на човечеството”, “Всемирният Съдия”. Тези истини се препредават от вестител на вестител, от век на век, от църква на църква. По своята същност те не се видоизменят от човешки ум или епохални събития. Напоследък у нас чрез икуменическата организация НСРОБ се прокарва небиблейската идея, че постмодерната епоха изисквала промяна на понятията ни за Бог, религиозна истина, религиозна вяра, молитва, благовестителско служение. Такова изкусително разбиране обезличава посланието на Възкръсналия, което трябва Йоан, “ангелите” на седемте църкви и ние винаги да издигаме като знаме: “Аз съм първият и последният, и живият; бях мъртъв и ето, живея до вечни векове; и имам ключовете на смъртта и на ада” (Откр. 1:17-18). Друг, освен Христос, не трябва да припознаваме като такъв. Иначе се превръщаме в бахайци, мормони и ню-ейджъри.

Има една позната история, която показва трайността на християнските истини. По времето на дивия болшевизъм, раззинал паст като “червения звяр” срещу Христос и Неговите последователи в Съветска Русия, другарят Николай Бухарин започнал серия от антихристиянски лекции. В Киев била наета голяма зала, където се събрали стотици хора. След приключване на лекцията, в която се казвало, че Исус Христос не само че не е възкръснал, но дори не е съществувал и бил измислен за “заблуда на масите”, Бухарин приканил присъстващите да поставят въпроси или да изразят мнения. Станал един свещеник. Той се обърнал към присъстващите в залата и произнесъл само фразата: “Христос воскресе!” Цялата аудитория скочила на крака и откликнала единогласно: “Да, Той наистина воскресе!” Такъв е резултатът от препредаването на посланието. Такава е ролята на истинския и верен “пратеник” или “вестител”. Нито болшевизъм, нито плурализъм могат да задушат вестта за възкръсналия Христос Единствения, Неповторимия, Вечния!

В седемте послания на Откровението се съдържат основните теми на цялата книга. Тук можем да открием истините за: осъждението (2:5), спасението (2:10), истинското богопоклонение (2:13; срв. 1:17); св. Евхаристия (Господната вечеря) (3:20); атаките на дявола срещу верните на Христос (2:10); мъченичеството на устоялите за Христос (2:13); второто пришествие на Христос (2:5, 16; 3:3) и духовното наследство в Новия Йерусалим (3:12). С една дума, в тези послания се съдържат главните моменти на християнската доктрина, която трябва да остане непроменена всеки миг от християнската история!


Върнете се в началото
 Профил  
 
Покажи мненията от миналия:  Сортирай по  
Напиши нова тема Отговори на тема  [ 1 мнение ] 

Часовете са според зоната UTC - 5 часа [ DST ]


Кой е на линия

Потребители разглеждащи този форум: 0 регистрирани и 3 госта


Вие не можете да пускате нови теми
Вие не можете да отговаряте на теми
Вие не можете да променяте собственото си мнение
Вие не можете да изтривате собствените си мнения
Вие не можете да прикачвате файл

Търсене:
Иди на:  
cron
Supported by PlusWebDesign.net
Powered by QuebecServer.com
Translated by admin